На 4-ти октомври в НДК се проведе кръгла маса „Учители за дигитално образование“. Форумът е етап от кампанията „Образование 4.0“ на в. „24 часа“ и VivaCom, осъществявана в партньорство с МОН, Дигиталната национална коалиция и Столичната община.
Участници в дискусията бяха Мария Габриел, еврокомисар по цифрова икономика и общество и патрон на събитието, Красимир Вълчев, министър на образованието, Гергана Паси, председател на Дигиталната национална конференция, Тодор Чобанов, заместни-кмет на Столичната община, проф. Атанас Герджиков, ректор на СУ „ Св. Климент Охридски“, Ваня Кастрева, началник на Регионалното управление на образованието, София-град, директори и преподаватели от училища в столицата и страната.
Фopyмът oчepтa ocнoвнитe eлeмeнти нa дигитaлнoтo oбyчeниe и значимостта на дигитaлизaцията зa oбpaзoвaниeтo в Бългapия. Обсъждането ce пpoвeдe в четири paзлични пaнeлa, пpeдcтaвящи ycпeшни пpaĸтиĸи за дигитализация на учебния процес, проблеми и предизвикателства при въвеждането на дигиталното образование, ролята на учителя като най-важния посредник между технологиите и учениците, и какви конкретни стъпки предстоят.
Пo вpeмe нa диcĸycиитe стана ясно, че кaчecтвeнo съвременно oбpaзoвaниe oзнaчaвa фopмиpaнe нa дигитaлни yмeния y yчeницитe и изпoлзвaнe нa тexнoлoгиитe в пpoцeca нa oбyчeниeто по всички учебни предмети.
Министър Красимир Вълчев отбеляза, че бъдещето ни като страна зависи от това дали ще имаме образовани учители. Той съобщи, че Министерството на образованието и науката започва голям проект за дигитализация, финансиран от ОП „Наука и образование за интелигентен растеж“. Бе отбелязано, че трябва да се разшири обучението по информатика, по програмиране и по компютърно моделиране, като от настоящата учебна година от трети клас вече има задължителен учебен предмет „Компютърно моделиране“. Той ще се учи в трети и четвърти клас, а в пети клас ще премине в „Информатика“, която ще се изучава до 11-и или 12-и клас, според профила на училището. В края на проекта ще имаме предложение за променени в учебни програми, които да включват базови умения за компютърно моделиране още от първи клас. В хода на дискусията министър Вълчев допълни, че обучението трябва да бъде както по национални програми, така и за сметка на училищния бюджет. „Инвестиции в учителите и иновации в учителите. Тези две „и“ са най-важни“.
Г-жа Габриел отбеляза, че: „Чрез цифровизацията на образованието вие, учителите, променяте живота на днешните деца към по-добро, отваряте им нов хоризонт за развитие и се възхищавам на желанието Ви да го разкриете пред учениците. Най-важният извод е, че имаме нужда от модел на утрешния ден – 2040, 2050, 2060 г., когато знаем за какъв свят готвим нашите деца, трябва да изработим стратегията си като нация и на Европа като континент.“
„Преди 10 г. смятахме, че към съществуващата образователна система трябва да добавим дигитални умения. Сега според мен истинският проблем, е че дигиталното образование е образованието изобщо и затова не сме готови. Животът ни изпреварва. Всичко трябва да се промени. Трябват спешни мерки.“ Това каза на дискусията ректорът на Софийския университет проф. Атанас Герджиков.
Според заместник-кметът на София Тодор Чобанов ИТ-секторът е най-бързо развиващият се в София – 40 000 души са заети в този сектор в столицата и те са с най-добрите възнаграждения и се радват на най-висок жизнен стандарт. „Учителите са ключови фигури и имат историческата мисия да въведат следващото поколение в дигиталния свят по най-добрия начин“, каза още Тодор Чобанов.
Г-жа Ваня Кастрева посочи, че е голямо предизвикателство да се усъвършенстват учителите и да прилагат новите цифрови способи в своята работа. Тя отбеляза също така, че нараства ролята на университетите да обучават новите преподаватели.
На кръглата маса присъстваха Емилия Богданова, директор на Френската езикова гимназия, Гергана Кръстева, зам.-директор на гимназията и Иван Гьонов, учител по информатика и ИТ.
9. ФЕГ има няколкогодишен извървян път в прилагането на ИТ в учебната работа. Ръководството и екипът от педагогически специалисти полагат големи усилия обучението в гимназията да отговаря на интересите и потребностите на младите хора за тяхното пълноценно развитие.
Снимки: Антон Кръстев, Creative Visual Solutions, възпитаник на ФЕГ
Вашият коментар